اپرای ایل تروواتوره

با صدای اِولین باغچه‌بان در نقش آزوچنا

خانه‌ی باغچه‌بان به مناسبت نودوچهارمین زادروز اِولین باغچه‌بان بخشی از صدای ترمیم‌شده‌ی اجرای اپرای «ایل تروواتوره» در سال ۱۳۴۸ در تالار رودکی تهران را منتشر می‌کند. با این توضیح که این اثر پیشتر در مجموعه‌ی «روزهایی که تهران اپرا داشت» منتشر شده است.

وقوع انقلاب اسلامی و از بین رفتن بسیاری از مدارک و ضبط‌های تالار رودکی انجام کارهای پژوهشی درباره پیشینه‌ی اپرا در ایران را بسیار دشوار کرده است. این موضوع یکی از انگیزه‌های کاوه باغچه‌بان، فرزند اِولین باغچه‌بان، بود تا در دهمین سالگرد درگذشت مادرش، مجموعه‌ای از اسناد و تصاویر فعالیت‌های او را همراه با یک سی‌دی منتشر کند. او می‌گوید: «از اِولین باغچه‌بان به‌عنوان یکی از مه‌مترین اعضای گروه اپرای تهران نام برده می‌شود ولی از اجراهای او در این سازمان هیچ ضبطی در دسترس عموم نبود. ما در تمام این سا‌لها، ریل‌هایی که در آرشیو خانوادگی بود را حفظ کردیم تا شاید زمانی برای انتشار آنها امکانی فراهم شود. مایه‌ی خوشوقتی بود که با پشتیبانی بنیاد توس توانستیم آنها را برای دهمین سالگرد درگذشت مادرم در اختیار عموم بگذاریم.»

کاوه باغچه‌بان نام این مجموعه را «روزهایی که تهران اپرا داشت» گذاشته و تاکید می‌کند: «این آثار، نمونه‌هایی هستند که با ضبط به‌وسیله میکروفون‌های معمولی از آن زمان در اختیار داشتیم و نه با امکانات حرفه‌ای. با این‌حال با توجه به از میان رفتن بخش مهمی از بایگانی تالار رودکی، این نمونه‌ها یادگار گرانبهایی هستند از دورانی که یک گروه اپرا در ایران فعال بوده است؛ بخش‌هایی از اپراهای ایل تروواتوره، کاوالریا روستیکانا و کارمن که در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ اجرا شده‌اند.»

کاوه باغچه‌بان ابراز امیدواری می‌کند که بازماندگانِ خوانندگان و دیگر افرادی که با گروه اپرای تهران همکاری داشته‌اند هم نسبت به انتشار آنچه از آن دوران در اختیار دارند اقدام کنند: «شاید به این شکل بتوان تا حدی قابل توجهی از نابودی پیشینه‌ی اپرای تهران جلوگیری کرد.»

لینک‌های دیگر:
aparat
logo